Tot just quan faltaven uns dies perquè s'acabés el 2013 i quasi tothom ja havia publicat les llistes amb el millor de l'any, Beyoncé va sorprendre a tothom fent el que a partir d'ara tothom coneixerà com fer un Beyoncé.
El dia 13 de desembre vam despertar de la millor manera possible, amb 14 noves cançons i 17 nous vídeos (17!), que formarien part de BEYONCÉ, el cinquè disc de la cantant americana. Pum! Del no res, teníem davant nostre una de les millors jugades que es recorden en la indústria musical i un dels millors discos de l'any. Ha-ha a tots aquells que ja tenien fets els Tops anuals.
746.000 còpies digitals venudes en pràcticament 4 dies i al voltant de 2.500.000 en un mes, és el que ha aconseguit vendre la reina del R&B. Unes xifres que es poden traduir en bofetades a Perrys, Gagas i Britneys, que hauran de mirar cap amunt per a poder veure a Beyoncé en el pedestal reservat per les estrelles de veritat.
Què suposa aquest disc? Sembla que ha decidit posar el seu nom com a títol de l'àlbum perquè tinguem clar que això és el que ella vol fer, i com diuen molts artistes, aquí és on em coneixereu de veritat.
Per molt difícil que sembli, és veritat que després de 4 discos i havent tocat gèneres molt diferents, aquest disc és una bocanada d'aire fresc, amb ritmes urbans, menys mainstream i sense singles massa destacats. És un disc total, per escoltar de dalt a baix i gaudir de l'artista total en la que s'ha convertit Beyoncé.
I evidentment, suposa un replantejament en la crisi de la indústria musical. Ja hi ha molts artistes que han fet malabarismes a l'hora de promocionar els seus discos o intentant que els seus singles arribin al número 1 amb 3 versions diferents del mateix, però aquí Beyoncé ens ha ensenyat que no està tot inventat i que hi ha maneres noves de triomfar en el món de la música i els mercats internacionals.
Anem a analitzar aquest BEYONCÉ, sí sí, en majúscules, perquè ella no se n'està de res.
1.- Pretty Hurts 9/10
Preciosa balada escrita per Sia (com no) per obrir el disc. Parla dels problemes de la societat pel que fa als cànons de bellesa. No crec que la Beyoncé hagi tingut mai els problemes dels que parla la cançó perquè ella sola ja és un cànon de bellesa per se, però es convertirà en un himne per les jovenetes que passen una pubertat una miqueta desagraïda.
2.- Haunted 8/10
Beyoncé s'ha tornat dark i després d'una intro super tendra, on surt ella agraint un premi que deuria guanyar quan era petita, ens sorprèn amb notes greus i un so molt tètric. Els beats de la cançó van pujant a mesura que avança i tornen a baixar. Una genial composició de 6 minuts que ens diu per on anirà el disc.
3.- Drunk in love 8/10
El featuring amb Jay Z. Si fa uns anys ens van tornar bojos amb Crazy in love, la parella ha madurat i ara ens porta aquest clàssic tema hip hop que ho petarà als clubs americans, i on ens deixen clar que el seu amor funciona de meravella.
4.- Blow 9/10
Timbaland, Justin Timberlake i Pharrell són tres noms propis d'aquesta cançó, sensual, que sona moderna a la vegada que sembla treta dels anys 80. El videoclip amb llums de neó i patins en línia són els acompanyants perfectes.
5.- No Angel 6/10
Aquí hi ha dos temes a tractar. Per una banda està la producció i la base de la cançó, impecables i per una altra banda la veu de Beyoncé, molt aguda i com si estigués xiuxiuejant. Experiment estrany que no m'acaba de convèncer.
6.- Partition 8/10
Dels talls més negres del disc, un bass molt marcat per a seguir refermant el girl power del qual és l'ambaixadora mundial.
7.- Jealous 9/10
Un tema que podria tenir perfectament un featuring de Drake o Kendrick Lamar i aquí no passaria res. La fórmula funciona i sens dubte ens trobem en un dels millor temes del disc. A mí el beat del 2:47 em té enamorat, llàstima que no s'extengui una mica més.
8.- Rocket 8/10
A mí em sona com una de les produccions de Destiny's Child, més luminosa, més tradicional i que inclús podria colar com un tema escrit de Babyface, però no, és obra de Miguel i Justin Timberlake entre d'altres.
9.- Mine 8/10
Aquí ve un dels plats forts, el featuring amb Drake, un dels prínceps del R&B. De les cançons que et fan deixar-te portar, amb un ritme que canvia quan apareix en Drake però que no fa variar la naturalesa del tema, totalment allunyat de l'aspecte comercial.
10.- XO 9/10
Potser el single més clar a nivell europeu i amb el que li ha estat més fàcil reventar la radiofórmula a la que estem habituats i el secret d'això és l'aparició de Ryan Tedder com a compositor del tema, i que ja va col·laborar amb Beyoncé a Halo.
11.- ***Flawless 8/10
Aquí la Queen B ens demostra who run the world, i no, no són les girls, és només ella. Amb un featuring de Chimamanda Ngozi Adichie, té un speech enmig de la cançó que proposa que we all should be feministes. Bow down bitches!
12.- Superpower 8/10
Frank Ocean acompanya Beyoncé en aquest tema, que van escriure juntament amb en Pharrell. Una cançó lenta que evidentment t'agradarà si ets dels que va disfrutar amb Channel Orange.
13.- Heaven 7/10
Aquí arriba la cançó emocional. Obviarem la part musical del tema, tancarem els ulls, ens estirarem al llit i ens lamentarem per la pèrdua que plora Beyoncé. El WTF del tema i probablement del disc, és el Padre Nuestro que resa al final de la cançó. Sí, en castellà.
14.- Blue 8/10
I amb Blue tanca un disc de la forma més íntima, dedicant el tema a Blue Ivy, la seva filla. A mi aquestes coses em toquen i l'atmosfera que es crea és meravellosa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario